Publikationen

Publikationen

Presse

2017

2016

2015

2014

  • Raufelder, D., & Bünger, S. (2014). Fungiert soziale Kompetenz als Mediator zwischen einem negativen Schüler-Schüler-Verhältnis und Leistungsmotivation bei adoleszenten Schülerinnen und Schülern? Psychologie in Erziehung und Unterricht, 61(4), 302-316. doi: 10.2378/peu2014.art24d
  • Hoferichter, F., Raufelder, D., Eid, M., & Bukowski, W. M. (2014). Knowledge transfer or social competence? – A comparison of German and Canadian adolescent students on their socio-motivational relationships in school. School Psychology International, 35(6), 627-648. doi: 10.1177/0143034314552345
  • Hoferichter, F., Raufelder, D., & Eid, M. (2014). The mediating role of socio-motivational relationships in the interplay of perceived stress, neuroticism, and test anxiety among adolescent students. Psychology in the Schools, 51(7), 736-752. doi: 10.1002/pits.21778
  • Pöhland, L., & Raufelder, D. (2014). The role of peers and teachers as motivators on adolescents‘ neural emotional processing predicting feelings of loneliness, depression and stress – results of an interdisciplinary study. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 9(4), 449-463. *Ausgezeichnet mit dem Diskurs Early Career Award 2014*
  • Jagenow, D., Raufelder, D., & Eid, M. (2014). A person-oriented approach to predict socio-motivational dependency in early adolescents. Learning and Individual Differences, 36, 173-179. doi: 10.1016/j.lindif.2014.07.017
  • Krunke, H. M., & Raufelder, D. (2014). What it means to be an adolescent teacher-and-peer-independent motivation type. Journal of Education and Learning, 3, 33-44. doi: 10.5539/jel.v3n3p
  • Lorenz, R., Gleich, T., Beck, A., Pöhland, L., Raufelder, D., Sommer, W., Rapp, M. A., Kühn, S., & Gallinat, J. (2014). Reward anticipation in the adolescent and aging brain. Human Brain Mapping, 35(10), 5153-5165. doi: 10.1002/hbm.22540
  • Tillack, C., Fetzer, J., & Raufelder, D. (Hrsg.) (2014). Beziehungen in Schule und Unterricht – Teil 3 Soziale Beziehungen im Kontext von Motivation und Leistung. Reihe Theorie und Praxis der Schulpädagogik Band 25. Immenhausen: Prolog.
  • Tillack, C., Fischer, N., Raufelder, D., & Fetzer, J. (Hrsg.) (2014). Beziehungen in Schule und Unterricht – Teil 1 Theoretische Grundlagen und praktische Gestaltungen von pädagogischen Beziehungen. Reihe Theorie und Praxis der Schulpädagogik Band 23. Immenhausen: Prolog.
  • Raufelder, D., Kellig, F., & Schillen, B. (2014). Do socio-motivational relationships mediate the association between adolescent students‘ school self-concept and engagement. In C. Tillack, J. Fetzer, & D. Raufelder (Hrsg.), Beziehungen in Schule und Unterricht – Teil 3 Soziale Beziehungen im Kontext von Motivation und Leistung (S. 201-215). Reihe Theorie und Praxis der Schulpädagogik Band 25. Immenhausen, Germany: Prolog.
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Ein Modell inter-individueller Unterschiede sozio-motivationaler Beziehungen von Sekundarschülern mit ihren Peers und Lehrern. In C. Tillack, J. Fetzer, & D. Raufelder (Hrsg.), Beziehungen in Schule und Unterricht – Teil 3 Soziale Beziehungen im Kontext von Motivation und Leistung (S. 170-200). Reihe Theorie und Praxis der Schulpädagogik Band 25. Immenhausen, Germany: Prolog.
  • Bakadorova, O., & Raufelder, D. (2014). The mediating role of socio-motivational support in the association between individual school self-concept and achievement motivation amongst adolescent students. European Journal of Psychology of Education, 29, 347-366. doi: 10.1007/s10212-013-0202-5
  • Raufelder, D. (2014). Sozio-emotionale Aspekte im Schulkontext – eine empirische Studie zu den Prädikatoren und zur Minimierung von Stress, Einsamkeit und Depression bei Jugendlichen. In A. Prengel, & U. Winklhofer (Hrsg.), Kinderrechte in pädagogischen Beziehungen: Forschungszugänge (S. 211-223). Opladen, Germany: Budrich.
  • Bünger, S., & Raufelder, D. (2014). Moderiert die soziale Kompetenz adoleszenter Schüler den Zusammenhang zwischen ihren schulischen Peer-Beziehungen und ihrer Motivation? Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 9(3), 337-351.
  • Raufelder, D. (2014). Pubertät und Lernmotivation. Lehren und Lernen, 40(8/9), 16-21.
  • Raufelder, D., Kittler, F., Braun, S., Lätsch, A., & Wilkinson, R. P. (2014). The interplay of perceived stress, self-determination and school engagement in adolescence. School Psychology International, 35, 405-420. doi: 10.1177/0143034313498953
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Ein Modell inter-individueller Unterschiede sozio-motivationaler Beziehungen von Sekundarschülern mit ihren Peers und Lehrern. Schulpädagogik heute, 5 (9).
  • Raufelder, D., Kellig, F., & Schillen, B. (2014). Do socio-motivational relationships mediate the association between adolescent students’ school self-concept and engagement? Schulpädagogik heute, 5 (9).

2013

2012

  • Raufelder, D., Jagenow, D., Hoferichter, F., & Wilkinson, R. P. (2012). An interdisciplinary challenge: method triangulation in the field of brain development and motivation. Psychology Research, 2, 627-636.
  • Hofericher, F., & Raufelder, D. (2012). Soziale Beziehungen in der Schule fördern, um Prüfungsängste abzubauen – eine geschlechtsspezifische empirische Studie an Gymnasien. Schulpädagogik heute, 6. http://www.schulpaedagogik-heute.de/
  • Raufelder, D., & Ittel, A. (2012). Das Zusammenspiel von Sport, Körperzufriedenheit, emotionalem Befinden und Schulengagement in der frühen Adoleszenz. Schulpädagogik heute. 6. http://www.schulpaedagogik-heute.de/
  • Raufelder, D., & Ittel, A. (2012). Mentoring in der Schule – ein Überblick. Theoretische und praktische Implikationen für Lehrer/-innen und Schüler/-innen im internationalen Vergleich. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 7, 147-160.

2011

  • Jagenow, D., & Raufelder, D. (2011). The impact of socio-emotional factors on learning processes considering neurobiological processes. In J. Özyurt, A. Anschütz, S. Bernholt, & J. Lenk. (Eds.). Interdisciplinary Perspectives on Cognition, Education, and the Brain (pp. 187-192). Hanse Studies, Vol.7. Oldenburg: BIS-Verlag.
  • Raufelder, D., & Mohr, S. (2011). Zur Bedeutung sozio-emotionaler Faktoren im    Kontext Schule unter Berücksichtigung neurowissenschaftlicher Aspekte. In A. Ittel, H. Merkens, L. Stecher & J. Zinnecker (Hrsg.), Jahrbuch Jugendforschung (S. 74-96). Wiesbaden: VS – Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Raufelder, D. (2011). Erfolgreich lernen: Eine Frage der Beziehung. Gehirn & Geist Serie, Kindesentwicklung, 6, 88-89.
  • Raufelder, D. (2010). Erfolgreich Lernen: eine Frage der Beziehung. Gehirn & Geist 10, 24-25.

Präsentationen

2017

 

  • Lätsch, A., & Raufelder, D. (2017). Können Hilfsbereitschaft und Konkurrenz im Klassenkontext die Beziehung zwischen erlebtem Stress und sozio-emotionalen Stärken und Schwächen im Laufe der Adoleszenz mediieren? 5.GEBF Tagung, Heidelberg (Germany).
  • Lazarides, R., & Raufelder, D. (2017). Längsschnittliche Effekte wahrgenommener Unterrichtsgestaltungsmerkmale auf motivatonale Lernprozesse. 5. GEBF Tagung, Heidelberg (Germany).
  • Bakadorova, O., & Raufelder, D. (2017). Das Zusammenspiel von schulischem Engagement, Selbstkonzept und motivationalen Beziehungen in der Schule in der Adoleszenz. 5. GEBF Tagung, Heidelberg (Germany).
  • Lätsch, A., & Raufelder, D. (2017). Perceived stress in early adolescence as a predictor of socio-emotional and behavioral difficulties in middle adolescence. 15. Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu (Hawaii, U.S.A.).
  • Lätsch, A., Raufelder, D., & Wulff, T. (2017). The influence of social bonds on conduct problems in school context – does school engagement matter? 15. Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu (Hawaii, U.S.A.).
  • Raufelder, D., Jagenow, D. (2017). The concept of socio-motivational (in-)dependency in adolescence. 15. Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu (Hawaii, U.S.A.).
  • Raufelder, D., Lätsch, A., & Bakadorova, O. (2017). Adolescents‘ perception of „good“ and „bad“ teachers – results of a qualitative study. 15. Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu (Hawaii, U.S.A.).

 

2016

  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2016). Moderieren Lehrer- und Peer-Beziehungen den Zusammenhang von Leistungsstreben und Prüfungsangst bei kanadischen und deutschen Jugendlichen? 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig (Germany).
  • Raufelder, D. (2016). Diskutant des Symposiums „Motivationale Lernprozesse im Jugendalter: Soziale Bedingungsfaktoren und leistungsbezogene Konsequenzen“. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig (Germany).
  • Lätsch, A., Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2016). The role of self-determination in the association of perceived stress and school engagement in early adolescence. 15. EARA Conference, LaBarrosa (Spain).
  • Bakadorova, O., & Raufelder, D., (2016). The impact of academic self-concept on social relations and motivation among adolescent students. 15. EARA Conference, LaBarrosa (Spain).
  • Bakadorova, O., Lätsch, A., & Raufelder, D., (2016). Causal effect of school self-concept, goal orientation and achievement in adolescence. 15. EARA Conference, LaBarrosa (Spain).
  • Lätsch, A., & Raufelder, D. (2016). The influence of social relationships on conduct problems in school context – does school engagement matter? 15. EARA Conference, LaBarrosa (Spain).
  • Bakadorova, O., & Raufelder, D. (2016). Teacher and peer support in the interplay of school self-concept and achievement motivation in adolescence. 15th International Conference on Motivation, Thessaloniki, (Greece).
  • Hoferichter, F., Raufelder, D., Pöhland, L., Golde, S., Lorenz, R., & Beck, A. (2016). Students’ socio-emotional relationships with teacher, amygdala response to teacher’s negative facial expressions and relation to test anxiety. In the context of the symposium „Dealing with stress and anxiety in learning settings“. 37. STAR conference, Zagreb (Croatia).
  • Raufelder. D. (2016). Die sechs konstituierenden Prinzipien der Lehrer-Schüler-Beziehung – Ergebnisse einer Ethnographie. Im Rahmen des Symposiums „Die Lehrer-Schüler-Beziehung verstehen, nutzen und gestalten“. SGBF Kongress, Lausanne (Switzerland).
  • Raufelder, D. (2016). Emotional dimensions in the teacher-student relationships. Keynote. 2. Conference of Emotional Education, Valencia (Spain).
  • Raufelder, D. & Bakadorova, O. (2016). Does self-determination predict the school engagement of four different motivation types in adolescence. 6. International Conference on Self-Determination Theory, Victoria (Canada).
  • Bakadorova, O. & Raufelder, D. (2016). Development of competence, relatedness and autonomy in adolescence: The role of social relations and school self-concept. 6. International Conference on Self-Determination Theory, Victoria (Canada).
  • Gleich, T., Romund, L., Golde, S., Lorenz, R., C., Raufelder, D., Pelz, P., Heinz, A., & Beck, A. (2016). Neuronal correlates of the self-concept in adolescence: A focus on the significance of friends. 4. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, Amsterdam (Netherlands).
  • Golde, S., Gleich, T., Romund, L., Pelz, P., Raufelder, D., Lorenz, R. C., Heinz, A., & Beck, A. (2016). Stress-associated brain activation and its association to stress coping strategies in adolescents. 4. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, Amsterdam (Netherlands).
  • Raufelder, D. & Hoferichter, F. (2016). Profitieren neurotizistische Schüler/-innen von sozialer Unterstützung in Hinblick auf ihre Prüfungsängstlichkeit? Im Rahmen des Symposiums „Kann soziale Unterstützung ungünstigen Bildungstendenzen entgegenwirken?“. 4. GEBF Tagung, Berlin (Germany).
  • Ringeisen, T. & Raufelder, D. (2016). Selbstwahrgenommene Kompetenz und Prüfungsängstlichkeit: Welche Rolle spielen das akademische Selbstkonzept und die Selbstwirksamkeit? 4. GEBF Tagung, Berlin (Germany).
  • Hoferichter, F. & Raufelder, D. (2016). Die ambivalente Rolle sozio-motivationaler Beziehungen im Zusammenhang mit Stress, Neurotizismus und Prüfungsangst bei Sekundarschülern/-innen. Im Rahmen des Symposiums „Mindert Stress den Bildungserfolg bei Jugendlichen? Eine interdisziplinäre Analyse zu potentiellen Resilenzfaktoren“. 4. GEBF Tagung, Berlin (Germany).
  • Grützmacher, L. & Raufelder, D. (2016). Das reziproke Zusammenspiel von Stresserleben, Lehrer-Schüler-Beziehung und schulischer Leistung im Verlauf von früherer und mittlerer Adoleszenz. Im Rahmen des Symposiums „Mindert Stress den Bildungserfolg bei Jugendlichen? Eine interdisziplinäre Analyse zu potentiellen Resilenzfaktoren“. 4. GEBF Tagung, Berlin (Germany).

2015

  • Raufelder, D. (2015). The mediating role of social relationships in the association of adolescents’ individual academic self-concept and their school engagement, belonging and helplessness in school. In the context of the symposium „Academic self-concept, achievement motivation and the role of socio-emotional aspects in late childhood and adolescence“. 8. SELF Biennial International Conference, Kiel (Germany).
  • Golde, S. (2015). Loneliness as a predictor of adolescents’ neural processing of the self, friends and teachers: which consequences arise for the academic self-concept? In the context of the symposium „Academic self-concept, achievement motivation and the role of socio-emotional aspects in late childhood and adolescence“. 8. SELF Biennial International Conference, Kiel (Germany).
  • Bakadorova, O. (2015). Do socio-motivational relationships at school predict motivation in adolescents with low and high academic self-concept? In the context of the symposium „Academic self-concept, achievement motivation and the role of socio-emotional aspects in late childhood and adolescence“. 8. SELF Biennial International Conference, Kiel (Germany).
  • Ringeisen, T., & Raufelder, D. (2015). Perceived parental behavior and test anxiety in adolescents: The role of gender-specific dyads. In the context of the symposium „Worry, emotionality and beyod: person- and context-related antecedents of different test anxiety facets“. 36. STAR conference, Tel Aviv (Israel).
  • Raufelder, D., & Jagenow, D. (2015). Die Entwicklung sozio-motivationaler (Un-)Abhängigkeit im Jugendalter. Im Rahmen des Symposiums „Heterogenität im Kontext von sozialen Beziehungen und Lernmotivation“. 3. GEBF Tagung, Bochum (Germany).
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2015). The impact of peer and teacher relationships on motivation of Canadian and German secondary school students. Im Rahmen des Symposiums „Heterogenität im Kontext von sozialen Beziehungen und Lernmotivation“. 3. GEBF Tagung, Bochum (Germany).
  • Ringeisen, T., Raufelder, D., & Bürgermeister, A. (2015). Unterstützung und Druck der Eltern als Prädiktor von Prüfungsangst: Geschlechtsspezifische Effekte bei Jugendlichen. Im Rahmen des Symposiums „Social Support in schulischen Kontexten“. 3. GEBF Tagung, Bochum (Germany).
  • Bürgermeister, A., Ringeisen, T., Seifert, M., & Raufelder, D. (2015). Moderationskompetenz bei Studierenden: Zum Zusammenspiel von sozialer Eingebundenheit, Kompetenzerleben und Lehrverhalten. 3. GEBF Tagung, Bochum (Germany).

2014

  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Moderieren Lehrer- und Peer-Beziehungen in der Schule den Zusammenhang von Prüfungsangst und Leistungsstreben bei kanadischen und deutschen Jugendlichen? Im Rahmen des Symposiums „Prüfungsangst, sozio-emotionale Korrelate und Handlungsregulation bei jugendlichen Schülern“. 49. DGPs Kongress, Bochum (Germany).
  • Golde, S., Pöhland, L, Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Die Rolle des Lehrers für Emotionsverarbeitung und Prüfungsangst unter Jugendlichen – eine neurowissenschaftliche Perspektive. Im Rahmen des Symposiums „Prüfungsangst, sozio-emotionale Korrelate und Handlungsregulation bei jugendlichen Schülern“. 49. DGPs Kongress, Bochum (Germany).
  • Rohrmann, S., Schnell, K., Ringeisen, T., Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2014). Wirkmechanismen von Selbstwirksamkeit auf selbstregulatorische Zielerreichungsprozesse und Schulleistung bei prüfungsängstlichen Schülern. Im Rahmen des Symposiums „Prüfungsangst, sozio-emotionale Korrelate und Handlungsregulation bei jugendlichen Schülern“. 49. DGPs Kongress, Bochum (Germany).
  • Ringeisen, T., Rohrmann, S., Schnell, K., Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2014). Wird Prüfungsangst bei Mädchen und Jungen unterschiedlich vorhergesagt? Eine Analyse handlungsregulativer und kognitiver Prädiktoren auf Basis der Kontroll-Wert-Theorie. Im Rahmen des Symposiums „Prüfungsangst, sozio-emotionale Korrelate und Handlungsregulation bei jugendlichen Schülern“. 49. DGPs Kongress, Bochum (Germany).
  • Jagenow, D., & Raufelder, D. (2014). Die Entwicklung der sozio-motivationalen Abhängigkeit von der frühen zur mittleren Adoleszenz. 49. DGPs Kongress, Bochum (Germany).
  • Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2014). Wie adoleszente Schüler/-innen „gute“ und „schlechte“ Lehrer/-innen wahrnehmen – Ergebnisse einer qualitativen thematischen Analyse. 79. AEPF Tagung, Hamburg (Germany).
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Ein Modell inter-individueller Unterschiede sozio-motivationaler Beziehungen von Sekundarschülern mit ihren Peers und Lehrern. 79. AEPF Tagung, Hamburg (Germany).
  • Raufelder, D., & Pöhland, L. (2014). The role of peers and teachers as motivators on adolescent’s neural emotional processing predictin feelings of loneliness, depression and stress – results of an interdisciplinary study. 1. BIEN Jahrestagung für Bildungsforschung, Berlin (Germany).
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). Knowledge Transfer or Social Competence? A comparision of German an Canadian Adolescent Students on their Socio-Motivational Relationships in School. 1. BIEN Jahrestagung für Bildungsforschung, Berlin (Germany).
  • Raufelder, D., Hoferichter, F., & Schneeweiß, D. (2014). The power of social relationships within the school setting on the association between test anxiety and academic self-regulation among secondary school students. In the context of the symposium „Test anxiety and social anxiety in children, adolescent and university students in specific evaluation contexts“. 35. STAR conference, Cluj (Romania).
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2014). The buffering effect of socio-motivational teacher and peer relationships on test anxiety and achievement motivation among Canadian and German secondary school students. In the context of the symposium „Test anxiety and social anxiety in children, adolescent and university students in specific evaluation contexts“. 35. STAR conference, Cluj (Romania).
  • Raufelder, D., Hoferichter, F., Schulz, A.-K., & Aguín, L. (2014). The gender-specific interplay of perceived stress, test anxiety and liking a teacher in adolescent students. 35. STAR conference, Cluj (Romania).
  • Hoferichter, F., Raufelder, D., & Eid, M. (2014). Support or dependence? – The ambivalence of socio-motivational relationships in school for the association of stress and neuroticism on test anxiety. 35. STAR conference, Cluj (Romania).
  • Ringeisen, T., Rohrmann, S., Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2014). Assessing the multi-faceted nature of test anxiety in one minute: An English adaptation of the brief German Test Anxiety Inventory (PAF-E). In the context of the symposium „Coping with stress in educational settings“. 35. STAR conference, Cluj (Romania).
  • Golde, S., Raufelder, D., Hoferichter, F., & Pöhland, L. (2014). How negative emotions in teacher-student relationships predict adolescents‘ test anxiety – results of an interdisciplinary neuroimaging study. 3. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, Göttingen (Germany). Certificated with a price and selected for oral presentation due to the high scientific quality.
  • Golde, S., Pöhland, L., Lorenz, R., Pelz, P., Heinz, A., Raufelder, D., & Beck, A. (2014). Neural correlates of self-, friend- and teacher-evaluations in adolescents – loneliness as predictor and school self-concept as outcome. 3. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, Göttingen (Germany).
  • Golde, S., Pöhland, L., Lorenz, R., Pelz, P., Heinz, A., Raufelder, D., & Beck, A. (2014). Loneliness predicts neural responses to self and friend judgments in adolescents. 20. Anual Meeting of Organization for Human Brain Mapping (OHBM), Hamburg (Germany).
  • Ringeisen, T., & Raufelder, D. (2014). Gibt es geschlechtsspezifische Determinanten von Prüfungsangst? Eine Analyse kognitiver Prädiktoren auf Basis der Kontroll-Wert-Theorie. 2. GEBF Tagung, Frankfurt a.M. (Germany).
  • Bakadorova, O., & Raufelder, D. (2014). The interplay between individual school self-concept, socio-motivational support and achievement motivation amongst adolescent students. 2. GEBF Tagung, Frankfurt a.M. (Germany).

2013

  • Raufelder, D. (2013). Vier Motivationstypen: interindividuelle Unterschiede in sozio-motivationalen Beziehungen. Im Rahmen der Arbeitsgruppe „Sozio-Motivationale Beziehungen im Kontext Schule in der Adoleszenz“. 14. Fachgruppentag der PEAPS der DGPs, Hildesheim (Germany).
  • Jagenow, D. (2013). Fungieren soziale Beziehungen und motivationale Aspekte als Prädiktoren sozio-motivationaler Abhängigkeit? Im Rahmen der Arbeitsgruppe „Sozio-Motivationale Beziehungen im Kontext Schule in der Adoleszenz“. 14. Fachgruppentag der PEAPS der DGPs, Hildesheim (Germany).
  • Hoferichter, F. (2013). Eine interkulturelle Vergleichsstudie zu sozio-motivationalen Beziehungen in Kanada und Deutschland. Im Rahmen der Arbeitsgruppe „Sozio-Motivationale Beziehungen im Kontext Schule in der Adoleszenz“. 14. Fachgruppentag der PEAPS der DGPs, Hildesheim (Germany).
  • Pöhland, L. (2013). Die Neurobiologie sozio-emotionaler Einflussfaktoren des schulischen Lernprozesses. Im Rahmen der Arbeitsgruppe „Sozio-Motivationale Beziehungen im Kontext Schule in der Adoleszenz“. 14. Fachgruppentag der PEAPS der DGPs, Hildesheim (Germany).
  • Raufelder, D. (2013). Konfliktpotentiale im Lehrer-Schüler-Verhältnis. Im Rahmen der Arbeitsgruppe Gewaltforschung im Kontext pädagogischer Beziehungen. Konferenz zum Thema „Kinderrechte und die Qualität pädagogischer Beziehungen“, Potsdam (Germany).
  • Raufelder, D. (2013). The association between test anxiety, parental pressure, parental support and school engagement. In the context of the symposium „The interplay of test anxiety, constituent variables of the self and socio-emotional factors of adolescents‘ school context“. 34. STAR conference, Faro (Portugal).
  • Pöhland, L., Flemming, E., Lorenz, R., Gleich, T., Golde, S., Pelz, P., Heinz, A., Beck, A., & Raufelder, D. (2013). Der Einfluss des Erziehungsstils auf die neuronale Emotionsverarbeitung. DGPPN Kongress, Berlin (Germany).
  • Golde, S., Lorenz, R., Pöhland, L., Flemming, E., Pelz, P., Heinz, A., Raufelder, D., & Beck, A. (2013). Neuronale Korrelate der selbstreferentiellen Verarbeitung bei Adoleszenten. DGPPN Kongress, Berlin (Germany).
  • Raufelder, D. & Pöhland, L. (2013). Peers as positive motivators in early adolescence – development and validation of the REMO scales. 2nd CRDH/ISSBD International Video Conference on Peer Relations, Montréal (Québec, Canada).

2012

  • Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2012). Persönlichkeit und Lernmotivation in der Adoleszenz. Im Rahmen des Symposiums „Erfolgreich Lernen – eine Frage der Beziehung?“ 48. Kongress der DGPs, Bielefeld (Germany).
  • Jagenow, D., & Raufelder, D. (2012). Die Bedeutung sozio-emotionaler Faktoren für die Leistungsmotivation im schulischen Kontext. Im Rahmen des Symposiums „Erfolgreich Lernen – eine Frage der Beziehung?“ 48. Kongress der DGPs, Bielefeld (Germany).
  • Hoferichter, F., & Raufelder, D. (2012). The buffering role of peer and teacher relationships on the association between emotional instability and perceived stress in early adolescence. 16th European Conference on Personality, Triest (Italy).
  • Krunke, H. M., & Raufelder, D. (2012). The role of personality and psychosocial adjustment in the development of an independent learner identity in early adolescence. 16th European Conference on Personality, Triest (Italy).
  • Mayer, F., Bukowski, W. M., Raufelder, D., Carpini, J., & Santo, J. (2012). Adolescents‘ Attitudes and Behavioural Intentions towards Hypothetical Peers with Psychological Problems: Implications for Public Stigma. Fifth International Stigma Conferences, Ottawa (Canada).
  • Drury, K., Raufelder, D., & Bukowski, W. M. (2012). Sex and gender: themes from interviews with adolescents. 5th Gender Development Research Conference, San Francisco (California, U.S.A.).
  • Jagenow, D., Raufelder, D., & Gottwald, F. (2012). Social Relationships and its role in Achievement Motivation in Secondary School – 4 different types of learners. 2. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, London (Great Britain).
  • Gottwald, F., & Raufelder, D. (2012). Peer and teacher support and their effect on the association between neuroticism and test anxiety in early adolescence. STAR conference, Palma (Mallorca, Spain).
  • Jagenow, D., Gottwald, F., & Raufelder, D. (2012). The impact of indivdiual and external factors on academic achievement in early adolescence. ICP, Capetown (South-Africa).
  • Jagenow, D., Raufelder, D., & Gottwald, F. (2012). Motivation and Social Relationships in Secondary School – four different types of learners. ICP, Capetown (South-Africa)
  • Raufelder, D., Jagenow, D., & Gottwald, F. (2012). An interdisciplinary challenge: method triangulation in the field of educational neuroscience. ICP, Capetown (South-Africa).
  • Gottwald, F., Raufelder, D., & Jagenow, D. (2012). Gender specific test anxiety in the context of neuroticism and social relations in a German secondary school setting. SRA Biennial Meeting, Vancouver (British Columbia, Canada)
  • Raufelder, D., Bukowski, W. M., & Jagenow, D. (2012). An interdisciplinary challenge: method triangulation in the field of brain development and motivation. SRCD Themed Meeting: Developmental Methodology, Tampa (Florida, U.S.A.).
  • Bukowski, W. M., Raufelder, D., & Jagenow, D. (2012). The self-evaluations scales of relationship and motivation (REMO) in school: development of a measure. SRCD Themed Meeting: Developmental Methodology, Tampa (Florida, U.S.A.).
  • Bukowski, W. M. & Raufelder, D. (2012). Quantitative Ethnography. SRCD Themed Meeting: Developmental Methodology, Tampa (Florida, U.S.A.).

2011

  • Raufelder, D., Jagenow, D., & Gottwald, F. (2011). Sozio-emotionale Faktoren im schulischen Lernprozess – eine Herausforderung für die Lehrerbildung? AEPF, Klagenfurt (Germany).
  • Gottwald, F., & Raufelder, D. (2011). Neue Erkenntnisse zur Prüfungsangst unter Berücksichtigung des Geschlechts, der Persönlichkeit und sozialer Einflussfaktoren im schulischen Kontext. AEPF, Klagenfurt (Germany).
  • Gottwald, F., & Raufelder, D. (2011). Was begünstigt den Lernerfolg und stabilisiert gleichermaßen die psychosomatische Gesundheit? Erkenntnisse über die geschlechtsspezifische Wirkung sozialer Einflussfaktoren in der Schule: Ein Impuls für die Lehrerbildung. AEPF, Klagenfurt (Germany).
  • Raufelder, D., Jagenow, D., & Rossbach, D. (2011). Die Bedeutung kollektivistischer und individualistischer Tendenzen in Bezug auf Lern- und Leistungsvariablen im schulischen Kontext. DGPs Pädagogische Psychologie, Erfurt (Germany).
  • Gottwald, F., & Raufelder, D. (2011). Die Bedeutung von sozialen Einflussfaktoren in Bezug auf Prüfungsangst und Neurotizismus im schulischen Kontext – ein geschlechtsspezifischer Vergleich. DGPs Pädagogische Psychologie, Erfurt (Germany).
  • Gottwald, F., & Raufelder, D. (2011). Die stabilisierende Funktion der Peergroup auf Neurotizismus im Zusammenhang mit Worry und Emotionality in der mittleren Adoleszenz – ein geschlechterspezifischer Vergleich. DGPs Entwicklungspsychologie, Erfurt (Germany).
  • Jagenow, D., & Raufelder, D. (2011). The impact of socio-emotional factors on learning processes considering neurobiological processes. Interdisciplinary Workshop on “Cognitive Neuroscience, Educational Research, and Cognitive Modeling”. Hanse-Wissenschaftskolleg, Delmenhorst (Germany).

2010

  • Mohr, S., & Raufelder, D. (2010). Symposium zum Thema: Interaktion in der Schule. Qualitative und Quantitative Ergebnisse empirischer Schulforschung. Beitrag: Der Einfluss sozio-emotionaler Faktoren in der Lehrer-Schüler-Interaktion. AEPF, Jena (Germany).
  • Raufelder, D., & Mohr, S. (2010). The impact of socio-emotional factors on learning processes considering neurobiological processes. 1. Meeting of the EARLI SIG 22 Neuroscience and Education, Zürich (Switzerland).
  • Raufelder, D., & Ittel, A. (2010). Arbeitsgruppe zum Thema: Zur Bedeutung sozio-emotionaler Faktoren im schulischen Lernprozess. DGfE, Mainz (Germany).

2009

  • Raufelder, D., & Bünger, S. (2009). Zum Einfluss sozio-emotionaler Faktoren im Kontext Schule. AEPF – Sektion Empirische Bildungsforschung, Bochum (Germany).